• 1401/08/10
  • - تعداد بازدید: 47
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
بیمارستان امام خمینی (ره) استهبان
سکته مغزی؛ عوامل خطر ساز و دستورالعمل موثر پیشگیری

سکته مغزی؛ عوامل خطر ساز و دستورالعمل موثر پیشگیری


قطع کامل جریان خون به قسمتی از مغز را سکته مغزی میگویند و زمانی رخ میدهد که یک رگ خونی تغذیه کننده مغز دچار پارگی یا گرفتگی گردد. بنابراین آن قسمتی از مغز که توسط آن رگ تغذیه می شود و همچنین بخش هایی از بدن که توسط آن قسمت از مغز کنترل می شوند، دیگر کار نمی کنند
.

انواع سکته های مغزی:
 سکته های انسدادی - سکته های مغزی خونریزی دهنده - سکته های مغزی ناقص

سکته های انسدادی: زمانی اتفاق می افتد که یک لخته خون یا چربی موجب بستن راه رگ و قطع جریان خون در مغز می شود و به علت رسوب چربی و ایجاد پلاک در رگ های گردن و مشکلات قلبی که منجر به تشکیل لخته های خونی اتفاق می افتد.

سکته های خونریزی دهنده: بر اثر پاره شدن یک رگ خونی در داخل یا سطح مغز ایجاد می شود. علل این سکته شامل فشار بالا که موجب ضعیف شدن رگ های خونی می گردد، سخت شدن رگ ها که عروق مغزی را شکننده می کنند، آنوریسم به معنی ضعیف شدن یک نقطه در دیواره رگ ها که می تواند پاره شود، ضربه مغزی و مصرف مشروبات الکلی می باشد.

سکته های مغزی ناقص: زمانی رخ می دهد که جریان خون به مغز به طور موقت مختل می شود. در این حالت آسیب دائمی به سلول های مغز وارد نمی شود و علائم عصبی در کمتر از 24 ساعت برطرف می گردد ولی هرگز سکته ناقص یا گذرا را نباید نادیده گرفت چرا که این سکته نشانگر در راه بودن یک سکته مغزی شدیدتر است. پس سعی کنید دوره درمان گذرا را کامل کنید حتی اگر نشانه های آن از بین رفته باشد.

چگونه مغز، انسان را کنترل می کند؟ مغز به قسمت های مختلف تقسیم شده که هر قسمت مشخص می کند که انسان چگونه عمل کند یا چگونه احساس کند. طرف راست مغز حس و حرکت طرف چپ بدن را کنترل می کند و نیمکره چپ مغز حس و حرکت طرف راست بدن را کنترل می کند. بنابراین سکته در طرف راست مغز باعث فلج یا ضعف سمت چپ بدن و اشکال در صحبت کردن، درک کلمات نوشته و گفته شده می شود و سکته در طرف چپ مغز، باعث فلج یا ضعیف شدن طرف راست بدن و اشکال در تشخیص فاصله می شود.

عوامل خطر ساز سکته مغزی:

فشار خون بالا چاقی استعمال دخانیات اعتیاد- تغذیه نامناسب عدم تحرک مصرف قرص های ضدبارداری بیماری های قلبی

عوامل مذکور قابل کنترل و پیشگیری هستند.

عوامل خطر ساز و غیر قابل کنترل سکته مغزی:

1- سن: در افراد مسن احتمال بیشتر است.

2- جنسیت: مردان احتمال ابتلای بیشتری دارند.

3- سابقه سکته مغزی

4- سابقه خانوادگی

5- دیابت و بیماری های خاص

علائم سکته مغزی: سکته مغزی میتواند به همراه همه یا تعدادی از عوامل زیر باشد:

فلج یا ضعف یک طرف بدن - مشکلات بینایی - اختلال در بلع یا قورت دادن - بی حسی در یک طرف بدن - اختلال در برقراری ارتباط با دیگران - اشکال در حافظه و فکر کردن

با چه تست هایی سکته را تشخیص می دهند:

معاینات عصبی- تست های خون و ادرار عکسبرداری سی تی اسکن- MRI - آنژیوگرافی - نوار قلب

دستورالعمل های موثر برای پیشگیری از سکته مغزی:

انتخاب رژیم سالم و مفید برای قلب. رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه جات. کاهش مصرف نمک. مصرف مقادیر زیاد ویتامین C و روغن ماهی حاوی امگا 3. کنترل فشار خون. روزانه 30 دقیقه ورزش را فراموش نکنید. کلسترول خود را به شیوه های طبیعی پایین نگه دارید. سطح چربی خون خود را همواره در کنترل نگه داشته باشید.از دیابت پیشگیری کرده و در صورت ابتلا آن را کنترل کنید. وزن خود را در حد سالم نگه دارید و از اضافه وزن اجتناب کنید. استرس خود را کاهش داده و از تکنیک های تن آرامی برای آرامش بیشتر بهره بگیرید. ترک استعمال دخانیات.

خدیجه کمالی رونیزی 
کارشناس رادیولوژی بیمارستان امام خمینی (ره) استهبان
  • گروه خبری : گروه های مطالب,اخبار,اخبار واحدها
  • کد خبری : 68716
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید