• 1401/06/30
  • - تعداد بازدید: 70
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
بیمارستان امام خمینی (ره) استهبان
بمناسبت روز جهانی ایمنی بیمار: تاثیر دخانیات بر داروهای هورمونی

بمناسبت روز جهانی ایمنی بیمار: تاثیر دخانیات بر داروهای هورمونی

 

 

به گزارش روابط عمومی بیمارستان امام خمینی(ره) استهبان، همزمان با روز جهانی ایمنی بیمار و انتخاب شعار "ایمنی دارویی" توسط سازمان بهداشت جهانی در سال 2022 برای این روز؛ تاثیر دخانیات بر داروهای هورمونی توسط دکتر حسن کشمیری متخصص قلب و عروق بیمارستان امام خمینی (ره) استهبان تشریح شد.
القا شدن آنزیم CYP450 توسط دود حاصل از دخانیات منجر به کاهش سطح تستوسترون هورمون های استروئیدی می شود. مصرف سیگار و داروهای هورمونی تستوسترون هنگام متابولیزه شدن در کبد، تاثیرات متقابل بر یکدیگر دارند. زنان سیگاری که داروهای ضدبارداری استفاده میکنند در معرض حملات قلبی و سکته مغزی هستند زیرا تداخل سیگار با داروی ضدبارداری منجر به گرفتگی عروق و لخته شدن خون در فرد می شود. این عوارض برای زنان بالای 35 سال و با سابقه طولانی تر مصرف سیگار شدیدتر است.

تاثیر دخانیات بر داروهای قلب و عروق: اثر دخانیات بر سیستم قلبی و عروقی موجب افزایش ضربان قلب، کاهش اکسیژن رسانی، تنگی عروق و افزایش فشار خون می شود و در عملکرد درمان دارویی ، اختلال ایجاد می کند. مصرف همزمان داروی تنگ کننده عروق و سیگار منجر به تنگی شدید عروق و از کار افتادن جریان خون در بدن می شود.

دخانیات و تاثیر آن بر داروهای تنفسی: دود حاصل از دخانیات حاوی محرک های قوی تنفسی است و مواجهه با آن موجب کاهش عملکرد ریوی و التهاب راه های تنفسی می شود. علاوه بر این مصرف همزمان سیگار و داروهای باز کننده مجاری تنفسی که عمدتا در آسم و برونشیت بکار می رود سبب اختلال در عملکرد داروها می‌شود.دخانیات و تاثیر آن بر داروهای اعصاب و روان: تاثیر داروهای اعصاب و روان مانند داروهای ضد افسردگی، ضد اضطراب، کنترل تشنج و دردهای عصبی بر اثر مصرف دخانیات کاهش می یابد. تاثیر دخانیات روی داروهای اعصاب و روان هم در افزایش آنزیم های کبدی و هم اثرات تحریکی نیکوتین روی مغز است. گاهی برای ترک سیگار داروی ضد افسردگی تجویز می شود. باید میزان و زمان مصرف دارو و سیگار تعادل برقرار شود زیرا میزان بیش از حد نیکوتین منجر به بروز عوراض جانبی در بدن می شود.

ترکیبات سمی در سیگار اثر داروهای گوارشی را خنثی می کند: سیگار کشیدن و مصرف سایر دخانیات نه تنها باعث بروز بیماری های جسمی و روحی فراوان می شود، بلکه موجب کاهش کارایی بسیاری از داروها نیز می گردد. شدت تداخل سیگار بر اثر گذاری داروها متفاوت است و می تواند در کوتاه مدت یا دراز مدت اثر خود را نشان دهد. به همین دلیل مهم است که داروسازان بدانند چه داروهایی تحت تاثیر سیگار قرار میگیرند. تا دارو با دوز مناسب و همراه با توصیه های مشاوره ای برای بیمار در نظر گرفته می شود.

سیگار و دخانیات به طریق مختلف روی اثر بخشی داروها اثر منفی می گذارند. یکی از مهمترین اثر آنها بر کبد است چون هیدروکربن های آروماتیک موجود در دود سیگار باعث افزایش فعالیت آنزیم های کبدی به نام CYP450 می شود. این آنزیم نقش مهمی در جذب، توزیع، عملکرد و حذف داروها دارد. افزایش میزان این آنزیم ها منجر به دفع بیشتر و اثرگذاری کمتر دارو در بدن می شود. برخی از داروهایی که تحت تاثیر این آنزیم هستند عبارتند از:

Cyclobenzaprine(Flexeril),Clopidogrel(plavix), Duloxetine(Cymbalta),Caffeine,Clozapine(Clozaril), Diazpam(Valium)
,Olanzapine(Zyprexa)Mirtazapine(Remeron)
,Haloperidol(Hadol),Neproxen(Aleve)
,Nortriptyline(Pamelor),Peropanol(Requip)
,Ondansetron(Zofarin),Theophylline(Theo24)

پایان خبر

 

 
  • گروه خبری : گروه های مطالب
  • کد خبری : 66858
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید