• 1401/06/25
  • - تعداد بازدید: 151
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
بیمارستان امام خمینی(ره) استهبان
بمناسبت روز جهانی پیشگیری از خودکشی: اصول مواجهه با فرد دارای افکار خودکشی و پیشگیری از آن

بمناسبت روز جهانی پیشگیری از خودکشی: اصول مواجهه با فرد دارای افکار خودکشی و پیشگیری از آن

به گزارش روابط عمومی بیمارستان امام خمینی (ره) استهبان، همزمان با روز جهانی پیشگیری از خودکشی دکتر <<نگین نوروزی>> متخصص روانپزشکی بیمارستان استهبان در صحبت هایی با اشاره به اهمیت موضوع خودکشی و پیشگیری از این آسیب اجتماعی در خصوص اصول مواجهه با فرد دارای افکار خودکشی و پیشگیری از وقوع آن گفت:  افراد وقتی در حالت معمول و همیشگی خود از لحاظ ذهنی نیستند افکار خودکشی را تجربه می کنند. این امر می تواند به دلیل بیماری هایی مانند افسردگی و یا به دلیل اتفاقات استرس زای زندگی باشد. به همین دلیل می توان گفت این افکار معمولا زودگذر و قابل درمان هستند. راه های فراوانی برای کنترل افکار خودکشی و جلوگیری از پیش آمدن حادثه ای غم انگیز وجود دارد. همچنین باید گفته های فرد مبنی بر اقدام به خودکشی یا داشتن افکار خودکشی را جدی تلقی کنیم و از دادن القابی مثل جلب توجه به این صحبت ها خودداری کنیم. بدانیم اقدام به خودکشی هر چند با یک عدد قرص به ظاهر ایمن به معنای فریاد کمک خواهی است و باید مورد پیگیری تخصصی قرار گیرد.
او در ادامه با توصیه به پزشکان عمومی گفت: تعداد قابل توجهی از افراد با اقدام خودکشی در حدود دو هفته قبل از این اقدام به یک مرکز سلامت عمومی مراجعه میکنند ولی نه با شکایت های معمول در حیطه روانپزشکی، پس حتما این مورد باید در گوشه ذهن پزشک روشن باشد تا با یک پرسش به موقع در مورد حالت روانی فرد از یک مرگ احتمالی جلوگیری کند.
دکتر نوروزی در ادامه افزود: باید به اختلالات روانپزشکی در مردان توجه ویژه کرد زیرا این گروه از جامعه به راحتی راجع به احساسات خود صحبت نکرده و بار سنگینی را متحمل میشوند و معمولا با روشهایی اقدام به خودکشی میکنند که متاسفانه راه برگشتی برای زندگی نیست. همچنین نباید در محاورات روزمره از عبارت خودکشی موفق استفاده شود چرا که موفقیتی در پس این اقدام وجود ندارد و خودکشی را با دو واژه کامل یا ناکامل توصیف میکنیم نه موفق و ناموفق.
متخصص روانپزشکی بیمارستان استهبان در پایان افزود: 
هر نوع تغییرات در خلق و کارکرد باید جدی تلقی شده و بدانیم مشکلات اعصاب و روان پایه زیستی نیز دارند و قسمت عمده مشکلات قابل درمان یا کنترل خواهند بود به شرط مراجعه به موقع به روانپزشک و انجام اقدامات مشاوره ای و درمانی./احسان توکلی
 
پایان خبر 
  • گروه خبری : گروه های مطالب
  • کد خبری : 66349
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید