• 1403/07/08
  • - تعداد بازدید: 11
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
بمناسبت روز جهانی قلب؛ آشنایی با عوامل بیماری های قلبی عروقی
بمناسبت روز جهانی قلب؛ آشنایی با عوامل بیماری های قلبی عروقی

روز جهانی قلب بهانه ای است برای شناخت عوامل خطر بیماری قلبی عروقی، مراقبت بهتر و قلب سالمتر که با ﺷﻨﺎﺧﺖ عوامل خطر، اصلاح شیوه زندگی، قلب ﺳﺎﻟﻢ می توان از بسیاری از بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کرد.
در روز جهانی قلب سازمان بهداشت جهانی سعی دارد به مردم بیاموزد که چکونه با زندگی سالم ، خوردن مواد غذایی بی ضرر که همان تغذیه سالم می باشد و فعالیت بدنی و تحرک بالا به سلامت قلبشان کمک کنند.
 آشنایی با عوامل بیماری های قلبی عروقی
نکاتی برای محافظت از قلب
همواره توصیه شده است برای داشتن قلب و بدنی سالم و پیشگیری از بروز عوارض و مشکلات قلبی و عروقی سیگار نکشید چرا یکی از مھمترین عوامل بروز حملات قلبی، دخانیات است. احتمال بروز حمله قلبی در یک فرد سیگاری، تا ٧٠ درصد بیشتر از یک فرد غیر سیگاری است. اگر سیگار می کشید و در کنار آن ھم به سلامتی قلب و بدن خود اھمیت می دھید، بدانید که این دو در تضادی عظیم ھستند. پس سعی کنید از ھمین امروز سیگار را کنار بگذارید.
تحقیقات نشان داده اند که مصرف بیش از انداره موادی که کربوھیدارت دارند، احتمال بروز بیماری قلبی را تشدید می کنند. مواد غذایی مانند کورن فلکس، نان ھای چرب و سیب زمینی سرخ کرده در این دسته قرار می گیرند.
اگر در خانواده تان، فرد یا افرادی با سابقه بیماری و یا حمله قلبی ھستند، آگاه باشید که شانس بروز این بیماری در شما بیشتر از سایرین است. به ھر ترتیب می توانید با چک آپ منظم،بررسی سطح کلسترول خون و اندازه گیری فشارخون در بازه ھای زمانی منظم، قبل از بروز حادثه از خود محافظت کنید. البته این چک آپ ھا برای ھمه افراد توصیه می شوند.
روزانه ٢٠ تا ٣٠ دقیقه از وقت خود را به ورزش ھای سبک اختصاص دھید. این مقدار ورزش می تواند سرعت تپش قلب شما را بین شصت تا ھفتاد درصد افزایش دھد. پیاده روی به عنوان یکی از بھترین و ساده ترین ورزش ھا بھترین توصیه است. حتی اگر در توان خود می بینید، بد نیست در این ٢٠ دقیقه، کمی ھم دویدن را امتحان کنید.
برخی متخصصین، استرس و ناراحتی اعصاب را مھمترین دلیل بیماری ھا و عوارض قلبی به حساب می آورند. استرس حاد، در حد عواملی ھمچون سیگار کشیدن، فشار خون بالا، افزایش کلسترول خون و عدم فعالیت بدنی، می تواند ریسک حمله قلبی را افزایش دھد.

وجیهه مقدس، مسئول واحد آموزش سلامت بیمارستان امام خمینی(ره) استهبان

  • گروه خبری : اخبار,اخبار واحدها
  • کد خبری : 109973

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید