هفته مقاومت میکروبی؛ رسالت رسانه برای حفظ اثربخشی داروهای ضدمیکروبی
هفته مقاومت میکروبی؛ رسالت رسانه برای حفظ اثربخشی داروهای ضدمیکروبی
پدیده مقاومت میکروبی از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان یکی از 10 تهدید اصلی سلامت مطرح شده است. لذا برگزاری کمپین های اطلاع رسانی با هدف افزایش آگاهی و حساس سازی جمعیت عمومی و گروههای حرفهای خاص در زمینه مهار مقاومت میکروبی، از طریق پرهیز از تجویز، توزیع و مصرف بیرویه (بدون تجویز پزشک ) داروهای ضدمیکروبی و رعایت اصول پیشگیری از انتقال بیماری ها می تواند در مهار مقاومت میکروبی موثر باشد که در این بین اطلاع رسانی سراسری توسط رسانه ها می تواند این تاثیر را دو چندان کند.
در این راستا برای کمپین سال جاری، سازمان جهانی بهداشت سعی نموده که با استفاده از داستان افرادی که درگیر عفونتهای مقاوم به درمان بودهاند، جنبه ملموس تری از موضوع مقاومت میکروبی را برای مخاطبان ایجاد کند. شعار پیشنهادی این سازمان از زبان فرد درگیر مقاومت میکروبی با این جمله بیان میشود: Antimicrobial Resistance is invisible, but I am not این شعار به این صورت در کشور بومی سازی شده:
برای گروه هدف جمعیت عمومی، دامداران و کشاورزان:
میکروبهای مقاوم به دارو قابل دیدن نیستند ولی مبتلایان به آنها قابل مشاهدهاند.
با پرهیز از مصرف خودسرانه آنتیبیوتیکها، از مقاوم شدن میکروبها جلوگیری کنیم.
برای گروه هدف شاغلین رشتههای مرتبط بهداشتی/درمانی:
میکروبهای مقاوم به دارو قابل دیدن نیستند ولی مبتلایان به آنها قابل مشاهدهاند.
با پرهیز از تجویز غیرمنطقی آنتیبیوتیکها، از مقاوم شدن میکروبها جلوگیری کنیم.
واحد آموزش سلامت بیمارستان امام خمینی(ره) استهبان
نظر دهید