• 1401/08/08
  • - تعداد بازدید: 38
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
بیمارستان امام خمینی (ره) استهبان
عوامل موثر در نارسایی مزمن کلیوی

عوامل موثر در نارسایی مزمن کلیوی

کاهش غیرقابل برگشت عملکرد کلیه که بیشتر از 3 ماه طول کشیده باشد را نارسایی مزمن کلیه می نامند و به مرحله پیشرفت نارسایی مزمن کلیوی جهت ادامه حیات به دیالیز یا پیوند نیاز باشد را مرحله انتهایی بیماری کلیه می نامند.

عوامل به وجود آورنده بیماری نارسایی مزمن کلیوی:
1-فشارخون بالا
2-قندخون بالا و قندخون کنترل نشده
3-مصرف مشروبات الکلی
4-کلیه پرکیست و یا وجود مشکل مادرزادی در کلیه
5-مصرف زیاد نمک و چربی
6-چاقی
7-عفونت های درمان نشده کلیه
8-مصرف خودسرانه داروها
9-سنگ کلیه درمان نشده
محورهای آموزش به بیماران کلیوی:
- کلیه ها دو طرف ستون مهره در قسمت پشتی شکم قرار گرفته اند و وظیفه کلیه تصفیه خون از مواد زائد، تنظیم فشارخون، کمک به خون سازی ، تنظیم املاح و استخوان سازی در بدن می باشد.
عوارض بیماری کلیوی شامل : کم خونی – پرفشاری خون-درگیری استخوانی-مشکلات قلبی عروقی و جنسی
دیابت و دیالیز:
تعداد مبتلایان به دیابت در دنیا تا سال 1985 ، 30 میلیون نفر بوده است در حالی که هم اکنون بیش از 250 میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند و پیش بینی می شود این رقم تا سال 2025 با افزایش ناگهانی به بیش از 380 میلیون نفر برسد.
9 درصد دیابتی ها نوع دو هستند. دیابت نوع دو بیشتر در سنین پیش از 30 سال مشاهده می شود و رابطه بسیار زیادی با شیوه زندگی افراد مثل بی تحرکی و رژیم غذایی پرکالری دارد که راه کنترل آن ورزش و رژیم غذایی صحیح است. دیابت تقریباً همه بدن را گرفتار می کند و دارای عوارض زودرس و دیررس است .آسیب دیدن عروق کوچک و بزرگ مثل عروق کلیه و عروق چشمی، آسیب های عصبی و قلبی عروقی از عوارض دیررس این بیماری است. در آسیب کلیه، مبتلایان دچار نارسایی کلیه و در نهایت در نوع شدید و پیشرفته آن نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه پیدا می کنند.
بیماری دیابت سبب می شود بدن توان ساخت انسولین کافی یا مصرف طبیعی انسولین را نداشته باشد و با آسیب رساندن به عروق خونی کلیه باعث می شود خون به طور کامل پاکسازی نشود و در نتیجه فرد با افزایش وزن ، تورم مچ پا و دفع پروتئین مواجه میشود. بیشتر بیماران دیابتی نیازمند به دیالیز، مبتلا به نوع دو دیالیز هستند که در اثر آن مقداری پروتئین در ادرار افراد دفع و در آزمایش ادرار مشاهده می شود. همچنین ممکن است فرد به فشار خون بالا مبتلا شود. در مجموع همه این عوامل نشان دهنده شروع ابتلا به درگیری کلیه می باشند. توصیه می شود که دیالیز بیماران دیابتی نسبت به بیماران غیر دیابتی سریعتر انجام گیرد زیرا در این بیماری ممکن است عملکرد کلیه به سرعت افت کند و افزایش فشارخون بیمار با کاهش سریع عملکرد کلیه ایجاد می شود به راحتی قابل کنترل نباشد.
هایپرتانسیون در بیماران دیالیزی
فشارخون بالا یکی از عوامل خطر در بیماری قلبی-عروقی ، سکته مغزی و نارسایی کلیه می باشد. درمان با داروهای ضدفشارخون خطر بیماری قلبی –عروقی و کلیوی را کاهش می دهد. فشارخون بالا مسئول 6 از موارد مرگ و میر در دنیا می باشد. در زمان بزرگسالی فشارخون در مردان بیشتر از زنان می باشد ولی در سن 60 و بیشتر از آن فشارخون سیتولیتیک بالا در خانم ها بیشتر دیده می شود. شیوع افزایش فشارخون به جهت افزایش چاقی بالا رفته است. ارث نیز در بالا رفتن فشارخون موثر است.
در بیماران با نارسایی مزمن کلیه فشار خون هدف کمتر از 130/80 میلی متر جیوه می باشد.
مهناز ابراهیمی سرپرستار بخش دیالیز بیمارستان امام خمینی (ره) استهبان
لیلا فقیهی مسئول اتاق عمل بیمارستان امام خمینی (ره) استهبان
  • گروه خبری : گروه های مطالب
  • کد خبری : 68603
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید