• 1402/11/07
  • - تعداد بازدید: 97
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرطان و باورهای نادرست
سرطان و باورهای نادرست

هر اندازه که موضوعی در نزد مردم ناشناخته باشد تلقی جادویی و رمز آلود بودن آن بیشتر خواهد شد سرطان یکی از این موضوعات است باورهای نادرست تنها یک تلقی نادرست نیستند که در ذهن انسان‌ها بمانند بلکه بر جهت‌گیری آنها در زندگی اثر می‌گذارند.در موضوع سلامت این جهت‌گیری‌های نادرست از آن جهت مهم می‌شوند که بر مهمترین موضوع زندگی یعنی بودن یا نبودن تاثیرگذارند بنابراین لزوم تغییر این باورهای نادرست اساسی‌تر از هر باور نادرست دیگری است.سرطان سال‌ها به عنوان عامل اجتناب ناپذیر مرگ تلقی می‌شده بنابراین چندان عجیب نیست که باورهای نادرست درباره آن زیاد باشد از جمله:
۱. درمان قطعی سرطان کشف شده است ولی شرکت‌های بزرگ داروسازی اجازه نمی‌دهند که این درمان به کار برود؟ ۲. آیا بیمار مبتلا به سرطان سرنوشت غم انگیز محتومی دارد؟ ۳. آیا سرطان یک بیماری مسری است ؟۴. آیا ارث می‌تواند علت ایجاد سرطان باشد؟ ۵. آیا سرطان می‌تواند به وسیله ضربه یا تصادف ایجاد شود؟۶. آیا عمل جراحی باعث پخش شدن سرطان در بدن می‌شود؟ ۷. آیا اطلاع داشتن است بیماری سبب بدتر شدن بیماری می شود؟ ۸. آیا با انجام رادیوتراپی و شیمی درمانی برای یک بیمار ضرری متوجه اطرافیان می‌شود؟۹. آیا استفاده از دئودورانت و ضدعرق صابونی، مایع و یا اسپری سبب ابتلا به سرطان می‌شود؟۱۰. آیا استفاده از ظروف و بسته‌بندی‌های پلاستیکی در مایکروفر سبب بروز سرطان می‌شود؟۱۱. آیا بیماران دچار سرطان باید از مصرف شکر خودداری کنند؟۱۲. آیا مردمان خوب و درست کار سرطان نمی‌گیرند؟۱۳. آیا سرطان همیشه با درد همراه است؟
برای اینکه مغلوب حریف خود نشوید، باید اول خود و سپس او را درست بشناسید، آگاهی خود را درباره سرطلن افزایش دهید و باورهای غلط خود را تغییر دهید تا پیروز شوید و در ابن راه به دیگران نیز یاری رسانید تا بیشتر بدانند.برای دستیابی به رستگاری ، دانستن حق همه ماست و رهایی از باورهای نادرست وظیفه همگانی.

وجیهه مقدس
سوپروایزر آموزش سلامت بیمارستان امام خمینی(ره) استهبان

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبری : 94557