بیمارستان امام خمینی(ره) استهبان
بیشتر بدانیم؛ مصرف خودسرانه دارو؛ تهدیدی پنهان برای سلامت

داروهای بدون نسخه (OTC) برای درمان برخی علائم خفیف و کوتاهمدت طراحی شدهاند، اما این موضوع به معنای بیخطر بودن مصرف خودسرانه و مداوم آنها نیست. استفاده نادرست یا بیش از حد از این داروها میتواند سلامت فرد را با خطرات جدی مواجه کند.
مصرف بیرویه داروهای بدون نسخه چه عوارضی دارد؟
آسیب به کبد و کلیههامصرف بیش از حد برخی مسکنها و داروهای تببر میتواند به مرور زمان موجب آسیب کبدی یا کاهش عملکرد کلیهها شود.
خونریزی و زخم معدهاستفاده طولانیمدت از برخی داروهای ضدالتهاب و مسکنها، خطر زخم معده، خونریزی گوارشی و مشکلات گوارشی را افزایش میدهد.
پنهان شدن علائم بیماریمصرف مکرر دارو ممکن است علائم بیماری را به طور موقت کاهش دهد و باعث تأخیر در تشخیص و درمان بیماری اصلی شود.
تداخل داروییمصرف همزمان داروهای بدون نسخه با داروهای تجویزی یا حتی مکملهای غذایی میتواند باعث بروز تداخلات دارویی و عوارض ناخواسته شود.
واکنشهای آلرژیک و مسمومیت داروییمصرف بیش از مقدار توصیهشده یا استفاده نادرست از داروها ممکن است منجر به حساسیت، مسمومیت یا عوارض جدی شود.
برای مصرف ایمن داروها این نکات را رعایت کنید:
- دارو را فقط طبق دستور روی بروشور یا توصیه پزشک و داروساز مصرف کنید.
- از افزایش خودسرانه مقدار یا مدت مصرف دارو خودداری کنید.
- در صورت تداوم یا تشدید علائم، به پزشک مراجعه کنید.
- داروها را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.
- تاریخ انقضای دارو را پیش از مصرف بررسی کنید.
- در دوران بارداری، شیردهی یا در صورت ابتلا به بیماریهای زمینهای، پیش از مصرف هر دارو با پزشک یا داروساز مشورت کنید.
داروی بدون نسخه، به معنای داروی بیخطر نیست. مصرف آگاهانه و مسئولانه داروها، از بروز بسیاری از عوارض قابل پیشگیری جلوگیری کرده و نقش مهمی در حفظ سلامت فرد و جامعه دارد.
واحد آموزش سلامت بیمارستان امام خمینی(ره) استهبان
نظر دهید